digi świat
to seria nagrań wraz ze scenariuszami lekcji mających na celu wsparcie nastolatków w zrozumieniu wirtualnej rzeczywistości i jej wpływu na nasze życie
Jest to propozycja skierowana do nauczycieli i uczniów szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych:
liceów, techników, szkół branżowych
Digi Świat to krótkie filmy edukacyjne opublikowane na kanale YouTube Fundacji Digital University. Młodzi prezenterzy – Julia i Szymon – dyskutują w nich o kwestiach dotyczących obecnej sytuacji na świecie oraz nowoczesnych technologii zadając pytania zaproszonym gościom, którymi są przedstawiciele środowisk akademickich i dziennikarskiego. Cenne są także wypowiedzi młodzieży na wybrane tematy i pokazany ich punkt widzenia.
Digi Świat łączy wysoki poziom merytoryczny z atrakcyjną formą, skłaniając do refleksji, dyskusji i pogłębienia wiedzy na interesujące młodzież szkolną zagadnienia takie jak stres, tolerancja, sztuczna inteligencja, wirtualna i rzeczywistość, gry komputerowe, prawda i fałsz w Internecie oraz inne istotne współcześnie tematy. Do każdego odcinka zaproponowany jest scenariusz lekcji opracowany przez ekspertów.
DIGI ŚWIAT POMOCĄ DLA UCZNIÓW, NAUCZYCIELI, RODZICÓW
Filmy mogą być wykorzystane przez wychowawców i pedagogów podczas godziny wychowawczej lub innych zajęć edukacyjnych, a także przez rodziców i samych uczniów na przykład z Samorządu Uczniowskiego jako przyczynek do dyskusji czy debaty.
Młodzież nie zawsze ma okazję porozmawiać na tematy związane z otaczającą ją rzeczywistością w tym wirtualną, tym bardziej że nauczyciele i rodzice często nie są przygotowani do ich podejmowania, albo nie mają na to czasu bądź okazji. Tym bardziej, że w Internecie pojawia się coraz więcej informacji, które – zważywszy na ich ilość, formę i treść – mogą być trudne do przyjęcia dla psychiki młodego człowieka. Prawda miesza się z fikcją, a ich rozróżnienie bywa trudne nawet dla dorosłych – a cóż dopiero dla nastolatka, nieświadomego zagrożeń związanych z obecnością w sieci.
Seria Digi Świat przychodzi tu z pomocą.
Odcinki Digiświat
PROPOZYCJE TEMATÓW DO DEBATY LUB DYSKUSJI
1. Jakie sytuacje są stresujące i w jakim stopniu?
2. Kiedy stres jest pozytywny, a kiedy negatywny?
3. Jak radzić sobie ze stresem? Lista dobrych praktyk.
4. Które sposoby na radzenie sobie ze stresem są konstruktywne a które destrukcyjne.
Odcinek 1
Według badań HBSC kondycja psychiczna nastolatków w wieku 11-15 lat pogarsza się, w dużej mierze za sprawą doświadczanego przez nich stresu.
Czym jest stres i jak go pokonać?
Prowadzący Julia i Szymon zmierzą się z tematem stresu. Własnego, związanego z debiutem w roli prowadzących program, ale przede wszystkim stresu, który towarzyszy nastolatkom każdego dnia. W czasie, kiedy z naszą granicą trwa wojna w Ukrainie, w czasach pandemii, zdalnego nauczania czy wszechobecnego hejtu w mediach społecznościowych, temat ten jest szczególnie palący. Gościem programu jest psychoterapeutka Joanna Kleszczyńska, która wyjaśni czym jest stres, jakie jest jego podłoże i poda bardzo praktyczne rady, jak stres ujarzmić.
LINK DO ARTYKUŁU: Stres u nastolatków – skąd się bierze i jak sobie z nim radzić?
SCENARIUSZE DO ODC.1: DLA KLAS 7-8 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
PROPOZYCJE TEMATÓW DO DEBATY LUB DYSKUSJI PO OBEJRZENIU FILMU:
1. Fake news i dezinformacja w przestrzeni publicznej.
2. Prawda w Internecie – jak odróżnić fałszywe informacje od prawdziwej?
3. Jak wyostrzyć czujność na fałsz w sieci i jak się przed nim chronić?
Odcinek 2
Internet w krótkim czasie stał się wiodącym medium informacyjnym i stopniowo wypiera inne formy komunikacji. Dlatego tak ważne jest zrozumienie jak działa i jak odsiać wartościowe informacje od fake newsów, które z coraz większą siłą zalewają media społecznościowe i serwisy informacyjne.
Jak odróżnić fałszywe informacje od prawdy? Jak wyostrzyć swoją czujność na fałsz w sieci?
W tym odcinku gośćmi Julii i Szymona jest dwóch ekspertów. Profesor Dariusz Jemielniak wytłumaczy czym jest fake news i jak się przed nim bronić. Z kolei dziennikarz Mateusz Hładki opowie o fake newsach z praktycznego punktu widzenia, posiłkując się swoimi doświadczeniami dziennikarza telewizyjnego. Po tym odcinku nie nabierzecie się fake newsy!
LINK DO ARTYKUŁU: Fake newsy w świecie nastolatków. Jak pomóc młodzieży w rozpoznawaniu fałszu w internecie?
SCENARIUSZE DO ODC. 2: DLA KLAS 1-3 WRAZ Z PREZENTACJĄ ORAZ DLA KLAS 4-6, 7-8 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
PROPOZYCJE TEMATÓW DO DEBATY LUB DYSKUSJI :
1. VR to rozrywkowy gadżet, czy skuteczne nowoczesne narzędzie do pracy? W jakich dziedzinach i zawodach wykorzystuje się już dziś wirtualną rzeczywistość, a w jakich w przyszłości?
2. W jakich dziedzinach życia wirtualna rzeczywistość może być niezastąpiona?
3. Jakie są szanse i zagrożenia wiążą się z rozwojem technologii VR?
4. Czy zgadzasz się z opinią, że Metawersum umożliwi bogatsze doświadczenia społeczne, wyeliminuje część niedoskonałości dzisiejszego internetu oraz odblokuje nowe możliwości dla wielu branż? Umotywuj swoją opinię
Odcinek 3
Matrix, Avatar, Incepcja – każdy z wymienionych filmów opiera swoją fabułę na wirtualnej rzeczywistości (VR). Czym są wirtualne google i co chcą osiągnąć inżynierowie z Doliny Krzemowej pracując nad tym fascynującym, ale wciąż trudnym do zrozumienia VR? Czy chodzi tylko o walory rozrywkowe, czy kryje się za tym coś więcej? Nie ma dnia, w którym media nie pisałyby o metaversum, a eksperci od nowych technologii uważają, że w przyszłości nie będziemy rozdzielać świata fizycznego od cyfrowego. Gdzie dziś jest technologia VR, jak działa, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z jej rozwojem?
Czy VR to nowa rzeczywistość? A jeśli tak to czym jest i jak się w niej poruszać? Czym jest metawersum?
Sebastian Jakubiak – wizjoner i pionier w dziedzinie technologii oraz przemysłu IT, gośc specjalny Szymona i Julii, zna odpowiedź na każde pytanie związane z wirtualną rzeczywistością. Zaskoczy prowadzących i widzów informacjami i ciekawostkami, o których nie mieli pojęcia. Ten odcinek zabierze Was w fascynującą, wirtualną podróż po równoległych światach.
LINK DO ARTYKUŁU: Czy w przyszłości szkoła będzie w Metaversum? Rozmowy o wirtualnej rzeczywistości w programie Digi Świat
SCENARIUSZE DO ODC. 3: DLA KLAS 1-3 I 4-6 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
PROPOZYCJE TEMATÓW DO DEBATY LUB DYSKUSJI:
1. Czego możemy się nauczyć od migrantów?
2. Jak mądrze pomagać osobom, które musiały uciekać w obawie o własne życie?
3. Jak powitać w swoim kraju osoby z innych kręgów kulturowych?
4. Wielokulturowość, czym jest i dlaczego warto poznawać inne kultury?
Odcinek 4
Polska od kilku lat jest już państwem imigracyjnym. Na ulicach coraz częściej słychać języki inne niż polski: głównie ukraiński, białoruski i rosyjski, a w dużych miastach niemal w każdej klasie uczą się dzieci obcokrajowców – z samej Ukrainy jest ich 185 tys. To ważna zmiana, o której trzeba rozmawiać z młodymi ludźmi. Wojna w Ukrainie zmieniła naszą rzeczywistość. Słowo “uchodźca” stało się jednym z najczęściej powtarzanych w mediach.
Kim jest uchodźca i czym różni się od imigranta? Czego dzieci mogą nauczyć się od migrantów?
Jak mądrze pomagać osobom, które musiały uciekać w obawie o własne życie i jak powitać w swoim kraju osoby z innych kręgów kulturowych? Na te i inne pytania odpowie socjolożka – gościni Szymona i Julii – Marta Pietrusińska z Ośrodka Badań Nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego.
LINK DO ARTYKUŁU: Wielokulturowość – co nastolatki powinny o niej wiedzieć?
SCENARIUSZE DO ODC. 4: DLA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH: LICEÓW, TECHNIKÓW, SZKÓŁ BRANŻOWYCH
PROPOZYCJE TEMATÓW DO DEBATY LUB DYSKUSJI:
1. Czy roboty już wkrótce zastąpią ludzi?
2. Co zmieni sztuczna inteligencja w naszym życiu ?
3. Co powinniśmy wiedzieć o AI?
4. Zawody przyszłości, czyli jakie?
5. Czy sztuczna inteligencja zmieni obraz edukacji? Możliwe scenariusze.
Odcinek 5
Sztuczna Inteligencja (w skrócie SI lub AI, czyli po ang. Artificial Inteligence) rozwija się w zawrotnym tempie i coraz pewniej wkracza w kolejne obszary naszego życia. W ciągu najbliższych 10-15 lat w wielu zawodach zastąpi człowieka, w innych całkowicie zmieni jego rolę.
Co zmieni sztuczna inteligencja i jak młodzi ludzie powinni się do niej przygotować? Co już dziś powinniśmy wiedzieć o AI? Czy roboty już wkrótce zastąpią ludzi?
Coraz częściej zadajemy takie pytania. W 5 odcinku Digi Świata ekspertka od transhumanizmu – Ada Florentyna Pawlak opowie Julii i Szymonowi na czym polega działanie sztucznej inteligencji i gdzie się ją wykorzystuje. Zobaczycie roboty, których mimika i zachowanie coraz mniej różnią się od ludzkich. Przybliżymy także temat wirtualnych influencerów, których odróżnienie od realnych postaci staje się coraz trudniejsze.
LINK DO ARTYKUŁU: Czy sztuczna inteligencja nam zagraża? Zobacz nowy odcinek Digi Świat
SCENARIUSZE DO ODC. 5: DLA KLAS 7-8 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH WRAZ Z PREZENTACJĄ ORAZ DLA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH: LICEÓW, TECHNIKÓW, SZKÓŁ BRANŻOWYCH WRAZ Z PREZENTACJĄ
PROPOZYCJE TEMATÓW DO DEBATY LUB DYSKUSJI:
1. Czy granie to tylko rozrywka? Jakie kompetencje zdobywasz grając w gry strategiczne i inne?
2. Jak nie zostać loserem, a profesjonalnym gamerem?
3. Jak zachować higienę cyfrową jednocześnie realizując swoją gamingowa pasję? Lista dobrych praktyk.
4. Zalety i wady gamingu.
Odcinek 6
Gracie w gry? Na pewno wiecie co to Minecraft, Doom albo Simsy? W 6 odcinku Digi Świata dowiecie się na czym polega fenomen gier i jak buduje się gamingowy świat. Odpowiemy też na inne pytania:
Czy granie to tylko rozrywka? Czy prawdą jest, że z zawodowego grania można się utrzymać? Czy gry mogą rozwijać nas intelektualnie?
Gośćmi specjalnymi Julii i Szymona będą Anna Nowak- specjalista od gier oraz gamer Bejott, który pokaże nam swoje gamingowe królestwo i opowie o tym, jak został profesjonalistą w dziedzinie gamingu. Goście opowiedzą też, jakie niebezpieczeństwa czyhają na tych, którzy grają za dużo oraz jak zachować higienę cyfrową, aby nie zatracić się w świecie gier.
SCENARIUSZE DO ODC. 6: DLA KLAS 1-3 I 4-6 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH