Fundacja Digital University

digi świat

to seria nagrań wraz ze scenariuszami lekcji mających na celu wsparcie nastolatków w zrozumieniu wirtualnej rzeczywistości i jej wpływu na nasze życie 

 

Jest to propozycja skierowana do nauczycieli i uczniów szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych:

 liceów, techników, szkół branżowych

 

Digi Świat to krótkie filmy edukacyjne opublikowane na kanale YouTube Fundacji Digital University. Młodzi prezenterzy – Julia i Szymon – dyskutują w nich o kwestiach dotyczących obecnej sytuacji na świecie oraz nowoczesnych technologii zadając pytania zaproszonym gościom, którymi są przedstawiciele środowisk akademickich i dziennikarskiego. Cenne są także wypowiedzi młodzieży na wybrane tematy i pokazany ich punkt widzenia.  

Digi Świat łączy wysoki poziom merytoryczny z atrakcyjną formą, skłaniając do refleksji, dyskusji i pogłębienia wiedzy na interesujące młodzież szkolną zagadnienia takie jak stres, tolerancja, sztuczna inteligencja, wirtualna i rzeczywistość, gry komputerowe, prawda i fałsz w Internecie oraz inne istotne współcześnie tematy. Do każdego odcinka zaproponowany jest scenariusz lekcji opracowany przez ekspertów.   

DIGI ŚWIAT POMOCĄ DLA UCZNIÓW, NAUCZYCIELI, RODZICÓW

 

Filmy mogą być wykorzystane przez wychowawców i pedagogów podczas godziny wychowawczej lub innych zajęć edukacyjnych, a także przez rodziców i samych uczniów na przykład z Samorządu Uczniowskiego jako przyczynek do dyskusji czy debaty.  

Młodzież nie zawsze ma okazję porozmawiać na tematy związane z otaczającą ją rzeczywistością w tym wirtualną, tym bardziej że nauczyciele i rodzice często nie są przygotowani do ich podejmowania, albo nie mają na to czasu bądź okazji. Tym bardziej, że w Internecie pojawia się coraz więcej informacji, które – zważywszy na ich ilość, formę i treść – mogą być trudne do przyjęcia dla psychiki młodego człowieka. Prawda miesza się z fikcją, a ich rozróżnienie bywa trudne nawet dla dorosłych – a cóż dopiero dla nastolatka, nieświadomego zagrożeń związanych z obecnością w sieci. 

Seria Digi Świat przychodzi tu z pomocą. 

Odcinki Digiświat

PROPOZYCJE TEMATÓW DO DEBATY LUB DYSKUSJI  

1. Jakie sytuacje są stresujące i w jakim stopniu?  

2. Kiedy stres jest pozytywny, a kiedy negatywny?  

3. Jak radzić sobie ze stresem? Lista dobrych praktyk.  

4. Które sposoby na radzenie sobie ze stresem są konstruktywne a które destrukcyjne.

Odcinek 1

Według badań HBSC kondycja psychiczna nastolatków w wieku 11-15 lat pogarsza się, w dużej mierze za sprawą doświadczanego przez nich stresu.  

 

Czym jest stres i jak go pokonać?  

Prowadzący Julia i Szymon zmierzą się z tematem stresu. Własnego, związanego z debiutem w roli prowadzących program, ale przede wszystkim stresu, który towarzyszy nastolatkom każdego dnia. W czasie, kiedy z naszą granicą trwa wojna w Ukrainie, w czasach pandemii, zdalnego nauczania czy wszechobecnego hejtu w mediach społecznościowych, temat ten jest szczególnie palący. Gościem programu jest psychoterapeutka Joanna Kleszczyńska, która wyjaśni czym jest stres,  jakie jest jego podłoże i poda bardzo praktyczne rady, jak stres ujarzmić. 

 

SCENARIUSZE DO ODC.1: DLA KLAS 7-8 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

PROPOZYCJE TEMATÓW DO DEBATY LUB DYSKUSJI PO OBEJRZENIU FILMU: 

1. Fake news i dezinformacja w przestrzeni publicznej.

2. Prawda w Internecie – jak odróżnić fałszywe informacje od prawdziwej? 

3. Jak wyostrzyć czujność na fałsz w sieci i jak się przed nim chronić? 

Odcinek 2

Internet w krótkim czasie stał się wiodącym medium informacyjnym i stopniowo wypiera inne formy komunikacji. Dlatego tak ważne jest zrozumienie jak działa i jak odsiać wartościowe informacje od fake newsów, które z coraz większą siłą zalewają media społecznościowe i serwisy informacyjne. 

Jak odróżnić fałszywe informacje od prawdy? Jak wyostrzyć swoją czujność na fałsz w sieci? 

W tym odcinku gośćmi Julii i Szymona jest dwóch ekspertów. Profesor Dariusz Jemielniak wytłumaczy czym jest fake news i jak się przed nim bronić. Z kolei dziennikarz Mateusz Hładki opowie o fake newsach z praktycznego punktu widzenia, posiłkując się swoimi doświadczeniami dziennikarza telewizyjnego. Po tym odcinku nie nabierzecie się fake newsy! 

 

LINK DO ARTYKUŁU: Fake newsy w świecie nastolatków. Jak pomóc młodzieży w rozpoznawaniu fałszu w internecie?

 

SCENARIUSZE DO ODC. 2: DLA KLAS 1-3 WRAZ Z PREZENTACJĄ ORAZ DLA KLAS 4-6, 7-8 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

Play Video

PROPOZYCJE TEMATÓW DO DEBATY LUB DYSKUSJI : 

1. VR to rozrywkowy gadżet, czy skuteczne nowoczesne narzędzie do pracy? W jakich dziedzinach i zawodach wykorzystuje się już dziś wirtualną rzeczywistość, a w jakich w przyszłości?  

2. W jakich dziedzinach życia wirtualna rzeczywistość może być niezastąpiona? 

3. Jakie są szanse i zagrożenia wiążą się z rozwojem technologii VR? 

4. Czy zgadzasz się z opinią, że Metawersum umożliwi bogatsze doświadczenia społeczne, wyeliminuje część niedoskonałości dzisiejszego internetu oraz odblokuje nowe możliwości dla wielu branż? Umotywuj swoją opinię 

Odcinek 3

Matrix, Avatar, Incepcja – każdy z wymienionych filmów opiera swoją fabułę na wirtualnej rzeczywistości (VR). Czym są wirtualne google i co chcą osiągnąć inżynierowie z Doliny Krzemowej pracując nad tym fascynującym, ale wciąż trudnym do zrozumienia VR? Czy chodzi tylko o walory rozrywkowe, czy kryje się za tym coś więcej? Nie ma dnia, w którym media nie pisałyby o metaversum, a eksperci od nowych technologii uważają, że w przyszłości nie będziemy rozdzielać świata fizycznego od cyfrowego. Gdzie dziś jest technologia VR, jak działa, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z jej rozwojem? 

 

Czy VR to nowa rzeczywistość? A jeśli tak to czym jest i jak się w niej poruszać? Czym jest metawersum?  

 

Sebastian Jakubiak – wizjoner i pionier w dziedzinie technologii oraz przemysłu IT, gośc specjalny Szymona i Julii, zna odpowiedź na każde pytanie związane z wirtualną rzeczywistością. Zaskoczy prowadzących i widzów informacjami i ciekawostkami, o których nie mieli pojęcia. Ten odcinek zabierze Was w fascynującą, wirtualną podróż po równoległych światach. 

 

SCENARIUSZE DO ODC. 3:  DLA KLAS 1-3 I 4-6 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

PROPOZYCJE TEMATÓW DO DEBATY LUB DYSKUSJI: 

1. Czego możemy się nauczyć od migrantów? 
2. Jak mądrze pomagać osobom, które musiały uciekać w obawie o własne życie? 
3. Jak powitać w swoim kraju osoby z innych kręgów kulturowych? 
4. Wielokulturowość, czym jest i dlaczego warto poznawać inne kultury? 

Odcinek 4

Polska od kilku lat jest już państwem imigracyjnym. Na ulicach coraz częściej słychać języki inne niż polski: głównie ukraiński, białoruski i rosyjski, a w dużych miastach niemal w każdej klasie uczą się dzieci obcokrajowców – z samej Ukrainy jest ich 185 tys. To ważna zmiana, o której trzeba rozmawiać z młodymi ludźmi. Wojna w Ukrainie zmieniła naszą rzeczywistość. Słowo “uchodźca” stało się jednym z najczęściej powtarzanych w mediach.  

Kim jest uchodźca i czym różni się od imigranta? Czego dzieci mogą nauczyć się od migrantów?  

Jak mądrze pomagać osobom, które musiały uciekać w obawie o własne życie i jak powitać w swoim kraju osoby z innych kręgów kulturowych? Na te i inne pytania odpowie socjolożka – gościni Szymona i Julii – Marta Pietrusińska z Ośrodka Badań Nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego. 

 

LINK DO ARTYKUŁU: Wielokulturowość – co nastolatki powinny o niej wiedzieć?

 

SCENARIUSZE DO ODC. 4:  DLA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH: LICEÓW, TECHNIKÓW, SZKÓŁ BRANŻOWYCH 

PROPOZYCJE TEMATÓW DO DEBATY LUB DYSKUSJI:

1. Czy roboty już wkrótce zastąpią ludzi? 
2. Co zmieni sztuczna inteligencja w naszym życiu ?  
3. Co powinniśmy wiedzieć o AI? 
4. Zawody przyszłości, czyli jakie?  
5. Czy sztuczna inteligencja zmieni obraz edukacji? Możliwe scenariusze. 

Odcinek 5

Sztuczna Inteligencja (w skrócie SI lub AI, czyli po ang. Artificial Inteligence) rozwija się w zawrotnym tempie i coraz pewniej wkracza w kolejne obszary naszego życia. W ciągu najbliższych 10-15 lat w wielu zawodach zastąpi człowieka, w innych całkowicie zmieni jego rolę.  

Co zmieni sztuczna inteligencja i jak młodzi ludzie powinni się do niej przygotować? Co już dziś powinniśmy wiedzieć o AI?  Czy roboty już wkrótce zastąpią ludzi?  

Coraz częściej zadajemy takie pytania. W 5 odcinku Digi Świata ekspertka od transhumanizmu – Ada Florentyna Pawlak opowie Julii i Szymonowi na czym polega działanie sztucznej inteligencji i gdzie się ją wykorzystuje. Zobaczycie roboty, których mimika i zachowanie coraz mniej różnią się od ludzkich. Przybliżymy także temat wirtualnych influencerów, których odróżnienie od realnych postaci staje się coraz trudniejsze. 

 

LINK DO ARTYKUŁU: Czy sztuczna inteligencja nam zagraża? Zobacz nowy odcinek Digi Świat 

 

SCENARIUSZE DO ODC. 5: DLA KLAS 7-8 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH WRAZ Z PREZENTACJĄ ORAZ DLA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH: LICEÓW, TECHNIKÓW, SZKÓŁ BRANŻOWYCH WRAZ Z PREZENTACJĄ 

PROPOZYCJE TEMATÓW DO DEBATY LUB DYSKUSJI:

1. Czy granie to tylko rozrywka? Jakie kompetencje zdobywasz grając w gry strategiczne i inne?  
2. Jak nie zostać loserem, a profesjonalnym gamerem?  
3. Jak zachować higienę cyfrową jednocześnie realizując swoją gamingowa pasję? Lista dobrych praktyk. 
4. Zalety i wady gamingu. 

Odcinek 6

Gracie w gry? Na pewno wiecie co to Minecraft, Doom albo Simsy? W 6 odcinku Digi Świata dowiecie się na czym polega fenomen gier i jak buduje się gamingowy świat. Odpowiemy też na inne pytania: 

Czy granie to tylko rozrywka? Czy prawdą jest, że z zawodowego grania można się utrzymać? Czy gry mogą rozwijać nas intelektualnie?  

Gośćmi specjalnymi Julii i Szymona będą Anna Nowak- specjalista od gier oraz gamer Bejott, który pokaże nam swoje gamingowe królestwo i opowie o tym, jak został profesjonalistą w dziedzinie gamingu. Goście opowiedzą też, jakie niebezpieczeństwa czyhają na tych, którzy grają za dużo oraz jak zachować higienę cyfrową, aby nie zatracić się w świecie gier.  

 

SCENARIUSZE DO ODC. 6:  DLA KLAS 1-3 I 4-6 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

partner

patronat medialny

Pobierz scenariusz