Masters & Robots to najbardziej opiniotwórcza konferencja technologiczna w Europie środkowo –wschodniej, organizowana od 2017r. przez Digital University – wiodącą organizację edukacyjną w Polsce, której celem jest „oswojenie” nowych technologii oraz edukacja na temat ich wpływu na biznes i życie codzienne. Digital University wspiera rozwój umiejętności i kompetencji cyfrowych zgodnie z najnowszymi światowymi trendami technologicznymi. Od 2017r. jest wyłącznym przedstawicielem Singularity Group w Polsce.
Prelegenci konferencji to innowatorzy, przedsiębiorcy, inżynierowie, wizjonerzy i naukowcy, którzy na co dzień pracują w najbardziej dynamicznych ośrodkach technologicznych i biznesowych na świecie (m.in. Dolina Krzemowa, Izrael, MIT).
6. edycja konferencji zatytułowana „What if…” – „Co jeśli…?” odbyła się we wrześniu 2022 r. Koncentrowała się na inspirujących i przełomowych trendach w obszarze nowych technologii w perspektywie najbliższych 10 lat Poruszane były m.in. tematy dotyczące transformacji cyfrowej, przyszłości rynku pracy, marketingu, przywództwa oraz wykorzystania nowych technologii np.: w medycynie czy w odpowiedzi na kryzys klimatyczny
W Konferencji uczestniczyło kilkunastu ekspertów światowego formatu, który mówili o tym w jaki sposób już dziś możemy przygotować się na czekające nas wyzwania w najbliższej przyszłości. Wśród prelegentów byli między innymi: Bill McKibben, Ian Beacraft, Amy Web, Kai Fu Lee, Seth Godin, Supreet Singh Manchanda, Mok O’Keeffe, Hrish Lotlikar, Jo Zayner, Martin Taylor, Patty McCord, Sue Halpern.
EDYCJA YOUTH – DLA DZIECI I MŁODZIEŻY SZKOLNEJ
CEL PROGRAMU:
Masters & Robots Youth – edycja konferencji dla młodzieży ma na celu wsparcie szkół w zakresie edukacji cyfrowej, kompetencji kluczowych i kompetencji przyszłości, a także edukacji ekologicznej i klimatycznej poprzez umożliwienie uczestnictwa uczniom klas 8 szkół podstawowych oraz uczniom szkół ponadpodstawowych w wydarzeniu online poprzez dostęp do konferencji w czasie rzeczywistym lub dostęp nagrań prelegentów w terminie późniejszym, według możliwości organizacyjnych. Ale także udział w konferencji na żywo poprzez udział w wolontariacie połączony z uczestnictwem oraz w ramach nagrody za inne działania w programach edukacyjnych Fundacji Digital University.
DLACZEGO WAŻNY JEST UDZIAŁ MŁODZIEŻY SZKOLNEJ W MASTERS & ROBOTS YOUTH?
Udział młodzieży szkolnej w prestiżowej międzynarodowej konferencji dającej szeroki przegląd trendów dotyczących przyszłości: prognoza na kolejne 10 lat oparta na sprawdzonych danych w zakresie nowych technologii, zawodów i kompetencji przyszłości, a także zagadnień związanych z cyfrową transformacją oraz wykorzystaniem technologii w walce z kryzysem klimatycznym i jego skutkami.
Inspiracja dla młodzieży oraz punkt wyjścia do podjęcia dyskusji w ramach zajęć lekcyjnych w temacie wyboru kierunku dalszej edukacji, a w konsekwencji ścieżki kariery z uwzględnieniem najnowszej wiedzy w zakresie nowoczesnych trendów na rynku pracy.
Zachęta do samodzielnego zdobywania i pogłębiania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii, poznanie trendów, poszerzenie horyzontów i wskazanie możliwości i ścieżek rozwoju w przyszłości, pomoc w decyzji o podjęciu dalszej nauki i zawodu.
Okazja do nauki języka angielskiego – wykłady prowadzone są w języku angielskim z możliwością wysłuchania w tłumaczeniu na język polski.
ZASADY UCZESTNICTWA
Szkoły zainteresowane udziałem w Konferencji aplikowały poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego – obowiązywała kolejność zgłoszeń
Warunkiem udziału były: akceptacja Regulaminu, umotywowanie chęci udziału w wydarzeniu, wyznaczenie szkolnego koordynatora Konferencji, zadeklarowanie liczby oddziałów oraz podanie liczby uczestników wydarzenia
Szkoły zobowiązały się się do przeprowadzenia debaty klasowej i / lub szkolnej na podstawie jednego z sugerowanych przez Organizatora wystąpień oraz udokumentowania udziału szkoły w Konferencji
Udział w Konferencji był bezpłatny
Link dostępu przekazany koordynatorowi szkolnemu mógł być wykorzystany wielokrotnie w ciągu 30 dni od zakończenia Konferencji
Szkoły biorące udział w Konferencji otrzymały certyfikat uczestnictwa w Masters & Robots Youth, edycja 2022
UDZIAŁ SZKÓŁ W KONFERENCJI
Fundacja Digital University przekazała 100 biletów z dostępem do Konferencji online dla szkół, które zgłosiły akces udziału w Konferencji i wypełniły ankietę zgłoszeniową.
Liczba przekazywanych biletów zależała od wielkości placówki i liczby uczniów / oddziałów zgłoszonych do Organizatora (w większości 1 bilet na oddział/ klasę)
Do udziału w Konferencji zgłosiły się 23 szkoły*: 12 Szkół Podstawowych i 11 Szkół Ponadpodstawowych.
Z miejscowości: Warszawa (6), Kraków ( 2) , Gdynia, Gdańsk, Katowice, Wielkie Radowiska, Piła, Sosnowiec, Łąki, Głogów, Pruszków, Zgorzelec, Bochnia, Oława, Rudka Kozłowiecka, Skórka, Marki
Łączna liczba uczestników konferencji zadeklarowana przez szkoły*: 2394
Liczba oddziałów ( klas) uczestniczących w Konferencji według deklaracji*: 102
Łączna liczba uczniów w szkołach, które zgłosiły się do udziału w do Konferencji według deklaracji*: 11 139
PRZYKŁADOWE WYPOWIEDZI KOORDYNATORÓW SZKOLNYCH NA TEMAT KONFERENCJI * :
Jesteśmy szkołą znajdującą się na wsi, chcemy uczniom pokazać możliwości jeśli chodzi o kompetencje, zawody przyszłości, edukacja medialną, cyberbezpieczeństwo, sztuczną inteligencję, metawersum, edukację cyfrowa. Nasza młodzież ma ograniczone możliwości zapoznania się z w/w tematyką – Szkoła Podstawowa w Wielkich Radowiskach
Uczniowie będą mieli okazję poznać trendy dotyczące przyszłości, zainspirować się i dyskutować na tematy związane z szeroko rozumianą przyszłością – Niepubliczna Szkoła Podstawowa Praxis w Łąkach
Zależy nam aby nasi uczniowie byli świadomymi młodymi ludźmi, przygotowanymi na wyzwania jakie są przed nimi i gotowymi do ich zrozumienia i działania na rzecz środowiska – SSP Nasza Dobra Szkoła w Katowicach
Zakres tematyczny konferencji jest niezwykle inspirujący i interesujący, zarówno w zakresie – nauczanych w szkole przedmiotów branżowych – w ujęciu szeroko pojętej, mechatroniki, robotyki, systemów zarządzania jakością i przyszłością – Technikum nr 3 w Głogowie
Udział w konferencji będzie ważnym uzupełnienie zajęć z doradztwa zawodowego – Szkoła Podstawowa nr 124 w Krakowie
Jednym z priorytetowych zadań przyjętych na ten rok przez naszą szkołę jest rozwijanie czterech kompetencji kluczowych – kooperacji, komunikacji, kreatywności i krytycyzmu. Chcemy, by nasi uczniowie byli świadomi roli nowych technologii, sztucznej inteligencji czy też szeroko rozumianej globalizacji. Pragniemy, by nasza praca inspirowała uczniów do nowych wyzwań i rozwijała zainteresowania – XVIII Liceum Ogólnokształcące im. Profesora Akademii Krakowskiej św. Jana Kantego w Krakowie
Jest to bardzo ciekawa i rozwijająca dla młodzieży konferencja z możliwością poznania najnowszych trendów technologicznych. Mam nadzieję, zainspiruje młodzież do podjęcia decyzji w wyborze uczelni i zawodu przyszłości – XV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie
Udział w konferencji zapewni uczniom kształcącym się w zawodzie technik ochrony środowiska dostęp do najnowszych informacji nt. światowych trendów w wykorzystaniu technologii w walce z kryzysem klimatycznymi jego skutkami, dodatkowo w bardzo wygodnej formule online – Technikum im. Górników i Energetyków Turowa w Zgorzelcu
Zależy mi, by uczniowie uczyli się, jak przygotowywać debatę, jak ją przeprowadzać. Tematy dotyczące technologii przyszłości, ich wykorzystania wpisują się w doradztwo zawodowe. Dodatkowo ta tematyka bardzo ciekawi młodzież. Dodatkowym atutem jest możliwość poćwiczenia języka angielskiego – Szkoła Montessori im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Warszawie
W czasach szybko rozwijającej się technologii oraz równie szybko zmieniającego się świata istotne jest edukować młodzież na tematy dotyczące zmian, które mogą nastąpić w najbliższych latach. Tematy poruszone na konferencji wydają mi się interesujące, zarówno ze względu potencjalnego rozwoju uczniów (…) do szkoły uczęszczają uczniowie zainteresowani rozwojem, a udział w programie być może przyczyni się do rozwoju zainteresowań, z którymi wcześniej uczniowie nie mieli styczności – Liceum Ogólnokształcące LIFESKILLS nr 1 w Warszawie
Jesteśmy zagorzałym zwolennikiem prowadzania nowoczesnej technologii (dalej NT) do edukacji już od najmłodszych lat. Uważamy, że wprowadzenie NT w możliwie najszerszym zakresie pozwoli naszym wychowankom na wybranie, które obszary są dla nich interesujące, bez decydowania za nich o tym, z którą gałęzią NT będą zaznajomieni - Szkoła Podstawowa ATENA w Sosnowcu
*Na podstawie danych, które zebrano na podstawie formularza zgłoszeniowego oraz raportów szkół z przeprowadzenia Konferencji oraz szkolnych debat
TEMATY DEBAT W SZKOŁACH PO KONFERENCJI
Czy ludzie są niezastąpieni? Jakie zawody nigdy nie znikną, a jakie się pojawią z związku z rozwojem nowoczesnych technologii i cyfryzacji
Jak będzie wyglądał świat za 50 lat.
Czy maszyny mogą być kreatywne?
Zwody przyszłości – czyli jakie?
Czy powinniśmy umożliwić każdemu modyfikację własnego DNA na własne ryzyko, w swoich domach?
Ludzie mają wpływ na zahamowanie zmian klimatycznych
PRZYKŁADOWE REALIZACJE DEBATY POKONFERENCYJNEJE W SZKOŁACH:
XXXIII Liceum Ogólnokształcące Dwujęzyczne im. M. Kopernika:
W minionym tygodniu odbyła się debata z udziałem uczniów z klas 2M, 2P2, 4P1.
Debatę przygotowali oraz przeprowadzili wybrani uczniowie z klasy 4M oraz 4P1, którzy w dniach 21-22.09.22 byli wolontariuszami podczas jednej z największych konferencji technologicznych w Europie „ Masters & Robots 2022”, organizowanej przez Digital University.
Temat debaty brzmiał „ Czy powinniśmy umożliwić każdemu modyfikację własnego DNA , na własne ryzyko, we własnym domu?” i nawiązywał do konferencyjnego wystąpienia Jo Zaynera- doktora fizyki, magistra biologii molekularnej, byłego pracownika Centrum Badań nad Syntetyczną Biologią Kosmiczną NASA. Uczniowie mieli wcześniej możliwość obejrzenia wystąpienia naukowca na temat biohackingu.
Reprezentanci klas prezentowali swoje argumenty w bardzo ciekawy, żywiołowy sposób, dyskusja wywołała wiele emocji. Na koniec wszyscy uczestnicy wypełnili ankietę decydując argumentacja której ze stron okazała się bardziej przekonująca.
Liczymy na dalszą współpracę z Fundacją Digital University, oferującą ciekawe programy edukacyjne.”
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Praxis, Łąki, Radzymin, powiat Wołomiński, woj. mazowieckie
Debata – Ludzie mają wpływ na zahamowanie zmian klimatycznych.
W ostatni piątek uczniowie klasy 7 i 8 wzięli udział w debacie na temat: Ludzie mają wpływ na zahamowanie zmian klimatycznych. Inspiracją do zorganizowania wydarzenia był udział w Międzynarodowej Konferencji Masters & Robots Youth – Edycja 2022. Młodzież obejrzała wystąpienie Billa Mc Kibbena dotyczące klimatu i ekologii i pod okiem Pani Gabrieli Oleksy przygotowała debatę, wykorzystując rutynę myślenia krytycznego: różne punkty widzenia. Wydarzenie stanowiło również zwieńczenie tygodnia myślenia krytycznego. Debatę mogli obserwować uczniowie młodszych klas, gdyż była transmitowana za pośrednictwem MS Teams.
https://www.facebook.com/media/set?vanity=szkola.praxis&set=a.555293769736590
Raport sporządziła Małgorzata Widera,
Project Managerka Programów Edukacyjnych
Fundacji Digital University Be.Eco, Be.Net, DigiŚwiat