Jedynie 4 proc. nauczycieli planuje w swojej pracy wykorzystywać sztuczną inteligencję w najbliższej przyszłości, a nieco ponad 11 proc. w późniejszym terminie. Tymczasem narzędzia na bazie AI mogą wesprzeć edukację w wielu obszarach, ułatwiając pracę nauczycielom i przygotowując uczniów do przyszłego rynku pracy. Jak korzystać z AI na lekcji? Które narzędzia są najlepsze? Na jakie zagrożenia uważać? O tym wszystkim społeczności szkolne mogą dowiedzieć się dzięki programowi Be.Net organizowanemu przez Fundację Digital University. Wraz z nowym rokiem szkolnym rozpoczęła się kolejna edycja programu, który przygotowuje do wyzwań przyszłości.
– AI przyda się nie tylko nauczycielowi, ale całej szkole. Nie chodzi o zlecenie czatowi GPT przygotowania kolejnego tekstu, tylko aby np. tego rodzaju narzędzia w czasie rzeczywistym analizowały wszelkie dane dotyczące uczniów. Jak się uczą? Gdzie potrzebują wsparcia? Czy obecna forma nauczania jest właściwa? Sztuczna inteligencja może być tutorem, który będzie pomagał w codziennych obowiązkach, pilnował, czy usiedliśmy do lekcji, przygotował plan nauki. A nauczyciele zyskają czas, dzięki czemu będą mogli nawiązać mentoringową relację z uczniem, aby pozwolić mu odkrywać oraz wzmacniać jego potencjał – mówi Jowita Michalska, założycielka Fundacji Digital University.
Jeśli chcemy wykorzystać pełen potencjał technologii, najpierw trzeba ją poznać i zrozumieć. Właśnie taką wiedzę oferuje Fundacja Digital University w programie dla szkół Be.Net.
AI w klasie
Raport NASK1 badający nastawienie do sztucznej inteligencji pokaże, jak ta technologia oddziałuje na polskie społeczeństwo. Pierwsze zaprezentowane dane wykazują, że jedynie 4 proc. nauczycieli planuje w nauczaniu wykorzystywać sztuczną inteligencję w najbliższej przyszłości, a nieco ponad 11 proc. w późniejszym terminie. – W Fundacji wierzymy, że sztuczna inteligencja i nowe technologie mają potencjał do wsparcia edukacji na liczne sposoby, pod warunkiem ich odpowiedniego wdrożenia. Nie czekamy na zmiany systemowe i już teraz przygotowujemy społeczności szkolne na tę nową rzeczywistość. Nasze szkolenia i materiały dydaktyczne oferowane w ramach programu Be.Net, a także bliźniaczego programu Be.Eco pomagają nauczycielom skutecznie korzystać z tych rozwiązań w codziennej pracy z uczniami – mówi Ela Wojciechowska, prezeska Fundacji Digital University.
W tej edycji program Be.Net koncentruje się na wsparciu w wykorzystaniu nowoczesnych technologii i sztucznej inteligencji w edukacji. Nie zabraknie jednak też innych tematów związanych z światem cyfrowym tj.: kompetencje i zawody przyszłości oraz bezpieczeństwo w sieci, szczególnie w zakresie dezinformacji i fake newsów. Nauczyciele skorzystają z webinarów oraz materiałów dydaktycznych dostępnych na platformie edukacyjnej. Scenariusze, karty pracy, e-booki oraz filmy edukacyjne są tworzone we współpracy z ekspertami i ekspertkami Fundacji Digital University. Wśród nich są m.in. Wojciech Wątor i Marek Grzywna – nauczyciele, którzy włączają w swoją praktykę narzędzia na bazie AI czy Edyta Pilch i Magdalena Siekierzyńska z Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży.
Szkoły z przyszłości
Do tej pory odbyły się cztery edycje programu, w których wzięło udział 105 971 uczniów i 2 271 nauczycieli w 857 szkołach. Do Be.Net można dołączyć przez cały rok szkolny. Aktywny udział pozwala na uzyskanie Certyfikatu Nauczyciela/Nauczycielki Przyszłości wręczany łącznie z zaświadczeniem o podniesieniu kwalifikacji zawodowych.
W tegorocznym harmonogramie przewidziany jest konkurs dla nauczycieli na scenariusz lekcji o nowych technologiach stworzony przy ich wykorzystaniu. Punktem kulminacyjnym jest Turniej Wiedzy. Uczestnictwo w tej szerokiej ofercie aktywności pozwala uzyskać Certyfikat Szkoły Przyszłości, a najaktywniejsze placówki zdobywają granty. Pierwszym krokiem do uzyskania tych nagród jest założenie przez nauczyciela konta na platformie i zarejestrowanie swojej szkoły: https://dte.digitaluniversity.pl/course/benet
Program webinarów:
17.09.2024: Trening skutecznego uczenia w czasach AI. (część 1)
01.10.2024: Tworzenie materiałów dydaktycznych z wykorzystaniem AI.
08.10.2024: Skuteczny prompting: Jak zadawać pytania sztucznej inteligencji, aby otrzymywać satysfakcjonujące odpowiedzi?
29.10.2024: Trening skutecznego uczenia w czasach AI. (część 2)
12.11.2024: Efektywne wykorzystanie modeli językowych do zmniejszenia czasu potrzebnego na rutynowe działania w szkole
26.11.2024: Kompetencje jutra – jak przygotować się na wyzwania przyszłości.
Więcej informacji: Be.Net https://benet.edu.pl/
Partnerzy: Mastercard, Demagog oraz Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli: NODN Zyta Czechowska Specjalni.pl.